Børnepsykolog

Når et barn ikke trives
Når et barn er i mistrivsel, er det – alt efter barnets alder – som oftest en god ide at tale med forældrene først. Derfor tilbyder jeg samtaler til forældre og familier i forbindelse børns vanskeligheder.
Nogle gange er det tilstrækkeligt for at komme videre, at tale med forældrene. Andre gange er det hensigtsmæssigt at forældre og barn kommer sammen, andre gange igen kan barnet, afhængig af alder, have gavn af nogle samtaler uden forældre. Det er forskelligt hvad børn har brug for og deres symptomer kan have mange forskellige årsager.
Typiske årsager til at opsøge en børnepsykolog
- Adfærdsproblemer: Udfordringer med at håndtere barnets udadreagerende adfærd som f.eks. vredeudbrud, aggressivitet eller trodsighed.
- Emotionelle problemer: Tegn på angst, depression, lavt selvværd eller andre følelsesmæssige vanskeligheder hos barnet.
- Udfordringer i skolen: Problemer med akademisk præstation, koncentrationsbesvær, eller udfordringer med at knytte venskaber og socialisere med jævnaldrende.
- Store livsændringer: Skilsmisse, dødsfald i familien, flytning eller andre betydelige ændringer, der kan påvirke barnets følelsesmæssige velbefindende.
- Udviklingsmæssige forsinkelser: Bekymringer omkring forsinkelser i barnets sproglige, motoriske eller sociale udvikling.
- Spiseforstyrrelser: Problemer med mad, spisevaner eller kropsbillede.
- Søvnproblemer: Vanskeligheder med at falde i søvn, natlige opvågninger eller mareridt.
- Sorg og tab: Hjælp til at håndtere sorg eller tab i familien.
- Angst for skole eller afvisning fra jævnaldrende: Når barnet udtrykker stærk modvilje mod at gå i skole eller synes at have svært ved at passe ind socialt.
- Opdragelsesrådgivning: Forældre, der søger strategier og teknikker til at forbedre deres opdragelsesmetoder eller forstå deres barns behov bedre.
Børns adfærd kalder på et ønske om forandring
Selv når børns opførsel virker udfordrende eller direkte destruktiv, er der altid en mening med det. Børn viser os, gennem deres reaktioner, at de har brug for hjælp og forandring. De fortsætter med at reagere, indtil vi som omgivelser begynder at møde dem på en måde, der er mere hjælpsom og konstruktiv. Det er deres måde at fortælle os på, at noget ikke er, som det bør være.
Jeg har bred erfaring med – i samarbejde med forældrene – at tilrettelægge en plan, der matcher barnets/familiens særlige behov.
Det kan ind imellem være nødvendigt at inddrage daginstitution eller skole.
Jeg har meget erfaring med
- Psykologisk rådgivning til forældre om deres børns udviklingsbehov.
- Terapeutisk og konsultativt arbejde med forældrene, for at de kan blive mere bevidste om deres forældrerolle og de faktorer, der fremmer den.
- Rådgivning og supervision af institutioner (fx skole, børnehave og vuggestue).
Unge
Jeg har mange års erfaring med og uddannelse i at møde unge dér, hvor de er og forstå de udfordringer, de står overfor i deres daglige liv. Ungdomslivet indebærer ofte en række pres: akademiske krav, sociale forventninger til sig selv og andre og en voksende selvstændighed fra forældrene. Samtidig skal man finde ud af hvem man er som person bl.a. i forhold til identitet og seksualitet.
Det sociale pres kan være overvældende, hvilket ofte resulterer i en følelse af ensomhed, selvom man udadtil ser ud til at klare sig godt.
Mange unge finder det svært at tale med deres forældre af frygt for at skuffe eller udløse vrede. Derfor kan det være hjælpsomt at have adgang til et neutralt rum, hvor følelser og bekymringer kan udtrykkes frit.
For nogle kan håndtering af psykisk smerte vise sig som selvskade, misbrugsadfærd og spiseforstyrrelser.
Det er vigtigt ikke kun at se den selvdestruktive adfærd som forkert, men at få øje på hvad handlingerne er et svar på eller et forsøg på at løse?
Mit mål er at unge får indsigt i vores psykiske design så de fremadrettet først og fremmest kan navigere i deres eget tanke og følelsesliv på en lettere, roligere måde.
Sammen finder vi vejen frem
- Der er altid håb.
- Sammen finder vi tilliden til at forandring er mulig.
- Og at den måske ikke er så langt væk, som det ser ud til.


